Terapia SI
Co to jest Integracja Sensoryczna (SI)?
Integracja sensoryczna (SI) to proces odbierania, interpretowania i przetwarzania informacji pochodzących z narządów zmysłów. Takich jak dotyk, wzrok, słuch, węch, smak, czucie głębokie oraz układ przedsionkowy w ośrodkowym układzie nerwowym oraz wykorzystanie przetworzonych informacji do celowego działania.
Twórcą metody integracji sensorycznej jest dr Jean Ayers, psycholog, terapeuta zajęciowy oraz pracownik naukowy Uniwersytetu Południowo-Kalifornijskiego w Los Angeles. W latach 60- tych XX wieku na podstawie obserwacji i badań dr Ayers zaobserwowała związek pomiędzy procesami integracji sensorycznej a procesem uczenia się. Rozwijając swoje spostrzeżenia oraz badania kliniczne w oparciu o wiedzę z zakresu neurobiologii, neurofizjologii, psychologii rozwojowej stworzyła terapię integracji sensorycznej.
W Polsce terapia metodą integracji sensorycznej prowadzona jest od 1993 roku.
Terapia może być prowadzona tylko przez certyfikowanego terapeutę.
W Sensoriko w Łodzi Twoje dziecko będzie miało okazję uczyć się przez zabawę w pełni wyposażonej sali. Doświadczając, tworząc, poznając siebie. Zabawa to najlepsza i najskuteczniejsza forma terapii dla dzieci. Dlatego terapia SI wykorzystując „naukową zabawę” pozwala Twojemu dziecku dostarczać informacje stymulujące pracę zmysłów. Aby potrafiło w przedszkolu, w szkole, na placu zabaw, w domu wykorzystać swoje umiejętności. Czyli poprawić funkcjonowanie w życiu codziennym.
Dla kogo terapia Integracji Sensoryczne (SI)?
Zaburzenia integracji sensorycznej towarzyszą dzieciom:
- z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju
- z Autyzmem, Zespołem Aspergera
- zaburzeniami koncentracji uwagi
- z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)
- z trudnościami w uczeniu się
- z dysleksją
- z trudnościami w czytaniu, ortografią, z pisaniem
- z zaburzeniami mowy
- z opóźnieniem psychoruchowym
- z zaburzeniami ruchu
- z osłabioną koordynacją ruchową (np trudność w nauce jazdy na rowerze)
- z problemami z utrzymaniem równowagii
Symptomy zaburzeń Integracji Sensorycznej (SI)
Niepokojącym symptomem świadczącym o zaburzeniu procesów integracji sensorycznej jest:
- obniżona zdolność koncentracji na zadaniu
- unikanie zabaw z rówieśnikami
- agresja
- nadmierna drażliwość, wybuchy płaczu, złości
- nadruchliwość (trudno jest dziecko zainteresować jednym zadaniu, nie potrafi siedzieć w miejscu)
- trudność w nauce jazdy na rowerze
- unikanie zabaw piaskiem, klejem, farbami
- niechęć do malowania
- ograniczone menu (dziecko je bardzo wybiórczo)
- trudność w samodzielnym ubiorze np odwrotnie zakłada buty, nie umie wiązać sznurówek
- obniżona zgrabność ruchów (dziecko potyka się)
- trudność z utrzymaniem równowagi np chodzenie po krawężniku
- obniżone napięcie mięśniowe oraz nadmierne męczenie się
- brak chęci/ unikanie huśtawek, wspinania się po drabince
- spowolnienie ruchowe (dziecko każdą czynność wykonuje bardzo wolno)
- gwałtowna reakcja negatywna na niektóre ubrania np jeans, sztruks, wełniany sweter
- nie chęć do przytulania
- nie chęć do obcinania paznokci i włosów
- kręcenie się w kółko
- zatykanie uszy lub głośna mowa/ krzyki
- trudność w uczeniu się
- mylenie przez dziecko podobnych liter p-b, d-p i cyfr
Jeśli zaobserwowałeś któryś z symptomów u swojego dziecka, zapraszamy na konsultację w gabinecie Sensoriko.
Im szybciej rozpoczniesz terapię, tym szybciej Twoje dziecko osiągnie sukces.
Korzyści z uczestnictwa w terapii Integracji sensorycznej (SI):
- podniesienie umiejętności koncentracji uwagi
- stymulowanie procesu uczenia się
- zwiększenie sprawności ruchowej
- usprawnienie takich umiejętności jak pisanie, malowanie (grafomotoryka)
- usprawnienie i usamodzielnie się dziecka
- zabezpieczenie rozwoju emocjonalnego
- docieranie do poencjału Twojego dziecka, dzięki czemu będzie szybciej osiągać wyniki edukacyjne
- indywidualne podejscie w czasie terapii, stawianie wyzwań podniesie i wzmocni samoocenę Twojego dziecka